LULEÅ INDUSTRIPARK

Navet i den gröna industriella omställningen.

HYBRIT
HYBRIT

SSAB, LKAB och Vattenfall utvecklar ny teknik för vätgasbaserad järn- och ståltillverkning [...]

HYBRIT
LKAB
LKAB:s ReeMAP

LKAB:s ReeMAP-anläggning blir en imponerande industrietablering ute på Svartön som är en del av Luleå Industripark.

LKAB
Malmporten
MALMPORTEN

Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid [...]

Malmporten
30
TALGA

Detta är den första pilotanläggningen i Europa för naturliga grafitanoder [...]

30
30
Hybrits pilotanläggning

Det 100 kubikmeter stora bergrumslagret blir det första i världen [...]

30
Tillfälliga Hertsöskolan

Ett steg närmare vätgasfabrik på Hertsön

Luleås samhällsbyggnadsutskott sa på måndagen ja till att ge markanvisning på Hertsön till det internationella företag Uniper. Byggplanerna är en stor vätgasfabrik, sex hektar till ytan i första fasen och mellan 35 och 70 meter hög.

Börsnoterade Uniper är en energikoncern med tyska staten som huvudägare, verksamhet i mer än 40 länder och med cirka 7 000 anställda. I Sverige är Uniper delägare i samtliga tre kärnkraftverk och äger även helt eller delvis totalt 74 vattenkraftverk.

Det är dotterbolaget Sydkraft Hydrogen AB som har ansökt om en markanvisning av Luleå kommun, intill Talgas blivande anläggning. Christoffer Falk leder projektet som han beskriver som en stor investering för bolaget.
– Vi har en vätgasfabrik under uppstart i Tyskland men ingen i drift i den här storleken i dagsläget.

Anläggningen som Uniper vill etablera ska tillverka vätgas, men huvudprodukten är sedan e-metanol – ett flytande bränsle som är betydligt mer miljövänligt än vanlig metanol och andra fossila bränslen.

Målet är att producera 75 000 till 100 000 ton metanol per år, något som kräver stora mängder el och vatten. Försäljningen är inriktad i första hand på sjöfarten, i andra hand den kemiska industrin.<br<

Satsningen är ett led i omställningen till mer miljövänliga industrier, exempelvis den nya stålindustrin.
– Vi ser att omställningen driver på behovet att etablera en grön värdekedja där man också har gröna transporter.

Lämna en kommentar