Den sista måndagen i varje månad sammanträder kommunfullmäktige – kommunens högsta beslutande organ.. Mötena är öppna för allmänheten. Den som vill är välkommen att följa dem på plats i Stadshusets sessionssal. Nu har du också möjligheten att se mötet via direktsänd webb-tv, på https://lulea.se
Kommunfullmäktiges möten
Du är alltid välkommen att vara med och lyssna på kommunfullmäktiges sammanträden i Luleå stadshus. Mötet börjar klockan 13:15 och hålls alltid den sista måndagen i månaden. Sammanträdena sänds live på webben och du kan välja att se filmen i efterhand, under en tidsbegränsad period. Du kan även lyssna via Radio Luleå på 89,3 MHz.
Kommunfullmäktige via webb-tv
Kommunfullmäktige nästa sammanträde hålls måndag den 27 februari 2023, klockan 13.15 i Luleå stadshus. Då har du även möjligheten att följa fullmäktige via webb-tv. Sändningen startar cirka 30 minuter innan mötets start..Besök kommunens webbplats luleå.se för länk til lsändningen.
30 januari 2023 27 februari 2023 27 mars 2023 24 april 2023 22 maj 2023 19 juni 2023 20 juni 2023, kl. 9.00 28 augusti 2023 25 september 2023 23 oktober 2023 20 november 2023 18 december 2023
I en stad som ska växa med 100 000 tusen medborgare och genomgå en grön industriell revolution gäller det för lokaltrafiken att hänga med.
– Om staden växer utan att vi ökar andelen bussåkare kommer det bli mer trafikkaos i Luleå eftersom fler invånare innebär fler bilar, säger Jonas Vinblad von Walter, VD på LLT.
Bussarna ska vara utsläppsfria 2040
Att fler åker buss innebär också stora besparingar, både samhällsekonomiskt och företagsekonomiskt.
– Att bygga en busshållplats kräver mindre plats och mindre pengar än att bygga parkeringar till alla arbetare på industriparken. Plats som istället kan användas åt industrin. Vid ökad trafik måste kanske Bodenvägen få en fil till och vi kan behöva förstärka gatorna på fler sätt. Så det finns mycket man kan undvika om fler åker kollektivt istället.
Utöver logistiken så har kollektivtrafiken en viktig roll för att skapa en genomgående grön omställning. Till 2030 ska LLT:s bussar vara fossilfria och till 2040 ska de vara utsläppsfria.
– Det handlar om att vi ska dra vårt strå till stacken. Det är miljövänligare att åka buss än att köra sin egen bil redan innan en omställning. Men om vi dessutom kan sänka våra utsläpp så blir det ännu mer miljövänligt. En grön omställning handlar inte bara om att man gör något bra på jobbet utan även om hur man tar sig fram och tillbaka på ett grönt sätt.
Tillsammans med Lumire och Luleå kommun jobbar LLT fram en plan för hur kollektivtrafiken ska utvecklas och hur staden ska använda energikällorna på effektivaste sätt.
– Till 2030 är målet att hälften av bussarna ska gå på biogas och hälften på el. Vi skulle kunna elektrifiera helt och hållet men vi vill satsa på att skapa en marknad och få användning av biogasen som annars inte används fullt ut. Det skapar även förutsättningar för vätgas i framtiden.
Ny depå planeras
För att klara omställningen behöver LLT en ny depå som är mer anpassad efter de krav som tillkommer med gas och elbatterier.
– I nuläget övervägs två placeringar, antingen bygger man en ny på samma plats eller så flyttas depån till Porsölund. En flytt utanför centrum till Porsölund skulle innebära ökade kostnader med 2-3 miljoner kronor per år med den ökade tom-körningen. Vi hoppas att någon annan tomt närmare Porsön ska bli tillgänglig som hade varit bättre ur ekonomisk synpunkt. Jonas avslutar med att hinta om att LLT har mycket på gång, i år firar de 100 år!
– Det är en hel del aktiviteter som kommer att ske under hela året. Vi ska inte avslöja för mycket nu utan det får man se eftersom, men det har varit några tävlingar och händelser redan. Det kommer nog bli mer mot sommaren. Möjligen en jubileumsdag och så vidare.
Tisdagen den 31 januari 2023 startade huvudförhandlingen i Mark- och miljödomstolen om Talgas tänkta grafitbrytning vid Nunasvaara södra.
Platsen är satt till Quality hotel på Storgatan i Luleå där domstolen för kommande veckor upprättat en provisorisk rättssal. De första förhandlingsdagarna bevakades av flera media vilka intervjuat såväl Talga som samebyarna och naturskyddsföreningen.
Frågor dessa parter lyft under förhandlingens inledande dagar har främst rört ämnen såsom vatten- och dammhantering, biologisk mångfald, koppling till andra, närliggande fyndigheter, liksom generell påverkan på näringen – och Talgas team som inkluderar jurister liksom teknikkonsulter har stått redo att besvara frågorna.
Huvudförhandlingen planeras att pågå under fyra veckor där bolaget ska redogöra för sin planerade verksamhet och där alla berörda intressenter ska få komma till tals för att ge sin syn på saken. Domstolen representeras i sin tur av en rådman, två tekniska råd samt två särskilda ledamöter.
Den s.k. Vittangigrafiten i norra Sverige räknas som en av världens finaste grafittillgångar och lämpar sig särskilt väl för batterianodsproduktion.
Domstolsförhandlingen planeras pågå t.o.m. den 23 februari.
Läst på Vårt Luleå Förändringens vindar blåser in över Hertsön som nu är platsen där Luleås framtid skapas. Det byggs nytt och satsas på både bostäder, butiker, skola och infrastruktur. Området har en central placering i den gröna omställning som nu sker, i direkt anslutning till Luleå Industripark.
Hertsöfältet – en del av Luleå Industripark
Storsatsningen på Luleå Industripark berör Hertsön då flera nya etableringar ska byggas på Hertsöfältet. Satsningar som är tänkta att generera många fler arbetstillfällen till kommunen i stort och som på sikt är nödvändiga för en hållbar tillväxt.
– Vi har förberett för de nya företagen som ska börja bygga på Hertsöfältet. Vi har bland annat avverkat skog och byggt omledning- och byggvägar säger Emma Sailamaa, projektledare för det nya industriområdet som är en del i Luleå Industripark.
Nytt bostadsområde på Hertsöheden skapar ringar på vattnet
Även Coop har uppmärksammat att solen åter lyser över Hertsön och planerar att satsa över 50 miljoner kronor på en ny matbutik. – ”Området kommer att växa väsentligt”, säger man från ägarhåll. Butiken med tillhörande parkering är tänkt att byggas mellan Smedjevägen, Avaviksvägen och Hertsövägen.
Anledningen heter Hertsöheden. Luleås nästa investering på bostadsbyggande i kommunen. Medan området Kronan fortfarande fylls med nya fastigheter och boende ligger ritningarna för Hertsöheden glödheta på ritbordet. Här ska framtiden byggas. Här ska Luleå ge plats till befintliga Luleåbor och de efterlängtade nyinflyttade som ser tjusningen i att bo nära stadens puls och den rogivande naturen.
– Här vill Luleå kommun skapa bostadsmarknadens motsvarighet till den gröna industrirevolutionen, säger planarkitekt Mia Ozoh, Luleå kommun inför storsatsningen på nytt bostadsområde. Området ska byggas med både tekniskt och socialt innovativa lösningar för att på bästa sätt möta den samhällsomvandling som Norrbotten står inför. Utmaningen är att växa snabbt men samtidigt bygga långsiktigt och hållbart.
Tålamod och tolerans är betydelsefullt
Så, Hertsön är glödhett nu. Förhoppningen är att tillväxten och de nya etableringarna skapar framtidstro och tolerans från Hertsöbornas sida.
– Vi får räkna med några år av trafikstörningar och byggstök som redan börjat och dessutom kommer att bli åtskilligt mer påtagliga, säger Lisa Wallgren, projektledare för Luleå Industripark, Hertsöfältet.
Nya Luleå Hamn är logistiknavet i den gröna industriella revolutionen som sker inom ramen för Luleå Industripark och i regionen i stort.
Det är här gods ska fraktas in och ut för de nya fossilfria industrierna; H2 Green Steel, LKAB, SSAB och ett flertal andra större industrier.
Det finns även nya planer på en stor konstgödselfabrik i Luleå Industripark, som spanska Grupo Fertiberia planerar att uppföra, och en batterianodfabrik som Talga förväntas bygga.
– Vi ser stora möjligheter för en stark, långsiktig expansion av Nya Luleå Hamn. När det här gröna industriella klustret är realiserat kommer det i sig att generera intresse från fler aktörer. Det är lärdomen från andra starka klusterbildningar som driver världsledande utveckling, konstaterar Dahl.
Den nu aktuella intresseförfrågan rör bland annat allvädersterminaler, coils-hotell, anslutande järnväg samt befintliga hamnanläggningar i den allmänna hamnen. Tanken är att inleda dialoger med intressenter så snart som möjligt efter offentliggörandet av RFI:n i februari.
– Vi vill ha en stabil och långsiktig lösning som är lönsam för operatören, attraktiv för kunder och väl fungerande för oss. Vi kommer att vara noggranna med att få till stånd en så optimal lösning som möjligt i dialog med aktuella intressenter, avslutar Dahl.
Lulebo vill skapa en plats med ett myller av olika verksamheter och människor i alla åldrar. Under torsdagen var det dialogkafé på Domherregränd 5 – Hertsöns blivande möteslokal.
De senaste åren har Lulebos lokal på Domherregränd stått tom. I folkmun kallas lokalen för ”gamla Servus” efter att lokalen i många år fungerade som matbutik. Den senaste verksamheten som drevs i lokalen var praktik för arbetssökande under namnet Idérum. Under en period hade Lulebo ambitionen att hitta en ny hyresgäst men i slutet av 2022 ändrades inriktningen. Nu ska det bli en mötesplats för de som bor och verkar på Hertsön.
Förhoppningen hos Lulebo är att det blir en bredd i både verksamhet och åldersspann hos de som kommer använda sig av ”gamla Servus”. Möteslokaler likt dessa har varit efterfrågat på Hertsön, enligt Ulrika Enbom Karlsson, hållbarhetsansvarig hos Lulebo.
– Vi vill ha en mötesplats full av liv och inga stängda dörrar. Vi vill göra så att Hertsöborna känner att det här är deras ställe, säger hon […]
Äntligen har vi fått flytta in och fått klartecken att öppna upp för besökare! I väntan på officiell invigning har vi smygöppet för er unga 13-15 år (åk 7-9).
Yttrande avseende samråd om Tillståndsansökan för Järn & Ståltillverning, Svartön Luleå
Hertsön/Lerbäckens Områdesgrupp lämnar härmed följande yttrande om ovanstående Tillståndsansökan. Vi har erhållit vederhäftig information vid två av våra medlemsmöten samt deltagit i samrådsinformation på Vetenskapens Hus den 17/1 2023.
Hertsön är som bekant ett bostadsområde i Svartöns närhet och kan därmed påverkas av utbyggnadsplanerna.
Huvudförhandling för Talgas gruvbrytning vid Nunasvaara södra inleds den 31 januari
Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt har nyligen kungjort datum och plats för huvudförhandling avseende Talgas ansökan om miljötillstånd för gruvverksamhet vid Nunasvaara södra utanför Vittangi. Tillståndsansökan gäller brytning av i genomsnitt 100 000 ton grafitmalm per år under 25 år. Detta kommer i sin tur kunna tillgodose batterianoder till drygt 200 000 elbilar per år.
Förhandlingen kommer ske i Luleå under fyra veckor med start tisdagen den 31 januari 2023. Efter huvudförhandlingen kommer domstolen att avgöra målet.
Grafitmalmen vid Vittangi är enligt branschstandarden JORC världens mest högkvalitativa grafitfyndighet och Talga har under 10 års tid arbetat fram affärscaset för en kommersiell brytning.
Det huvudsakliga användningsområdet för grafiten är i batterianoder till elfordon –ett naturligt alternativ till den olje- och kolbaserade syntetiska grafit som används i dagens batterier och som har ett mångdubbelt högre klimatavtryck. Talga planerar även för en egen anodfabrik i Luleå som ska förse den europeiska bilmarknaden med batterianoder.
Grafit är det enskilt mest förekommande materialet i battericeller och utgör ofta ca 40–50% av det aktiva materialet i ett batteri. Projektet, inklusive gruva och anodfabrik, förväntas ge över 150 arbetstillfällen och minska klimatutsläppen från batteritillverkning med miljontals ton koldioxidekvivalenter.
Utöver Talga och domstolen förväntas myndigheter och sakägare närvara vid förhandlingen. Förhandlingen är även öppen för allmänheten
LL Skog & skötsel, som tidigare hade sin verksamhet på Lingonstigen, har tagit över Skogsstyrelsens lokaler som ligger mitt emot det nya badhuset som just nu är under uppförande. Far och son Jönsson, Peter och Viktor, som driver familjeföretaget ihop, fick tillgång till lokalen vid årsskiftet och är redan i gång men den officiella invigningen sker i mitten av februari.
Sedan ett par år tillbaka har de lagt till produktförsäljning till de tjänster de utför som exempelvis trädfällning och stubbfräsningar. Jämfört med verksamheten på Lingonstigen är detta en ganska stor uppskalning av verksamheten.
– Nu ska vi sälja fyrhjulingar, skogsmaskiner och väldigt mycket olika produkter och då var det här nästa steg. Det händer mycket på Hertsön, badhus och bostäder byggs, så det här känns helt rätt, säger Viktor Jönsson som själv bor på Hertsön och kan området väl […] Fortsätt läsa