Peab bygger anläggning för kritiska mineraler i Luleå

LKAB planerar att bygga en industripark för kritiska mineraler i Luleå. I denna anläggning kommer kritiska mineraler att utvinnas från det som idag är gruvavfall från LKAB:s järnmalmsproduktion. Det handlar bland annat om att producera fosfor och sällsynta jordartsmetaller som behövs till exempel inom jordbruk, elbilstillverkning och vindkraftverk.

Peab ska bygga LKAB:s demonstrationsanläggning som ska ligga till grund för framtida beslut för den planerade uppskalningen av produktionen och etableringen av en fullskalig industripark i Luleå. Kontraktet omfattar markarbetet och byggandet av bearbetningsanläggningen.

”Några av de största industrisatsningarna i svensk historia pågår just nu och vi på Peab är stolta över att få spela en viktig roll i denna utveckling. Vi har många lokalt anställda i Norrbotten med lång erfarenhet av att bygga stora industriprojekt i norr och vi ser fram emot att bygga denna banbrytande anläggning för kritiska mineraler, säger Anders Gard, projektledare på Peab.

Projektet är en traditionell byggentreprenad i samverkan. Kontraktet omfattar den första delen av projektet med option på ytterligare etapper. Arbetet kommer att påbörjas omedelbart och anläggningen beräknas stå färdig 2026.

Vägarbeten bereder väg för 74 meter lång transport

Det är många vägarbeten efter Hertsövägen, Svartövägen, Bensbyvägen, Björkskataleden och Haparandavägen ut mot E4:an

Det som sker är att vägarna anpassas och breddas för att lösa framkomligheten för en tung och lång transport från Luleå hamn till Stegras område i Boden. Transporten sker under en tid när det är minst trafik i rörelse.

– Det är lite bråttom för första transporten ska ske redan vecka 47 och sedan kommer fler transporter under några veckor, berättar Patrik Ruumensaari gatuchef.

Ny lekplats på Hertsön

Hertsön saknar idag en kommunal lekplats som erbjuder spänning och aktiviteter riktat till barn upp till 12 år.

Till största del består utbudet i området av lekmiljöer för yngre barn och i vissa fall är platserna så fattiga på bra lekerbjudanden att de knappt når någon åldersgrupp alls. Det är det nu tänkt att bli ändring på. Nästa år byggs en ny områdeslekplats i närheten av Hertsö kullar.

För att få inspel och tankar kring platsens förutsättningar, saknade aktiviteter i området samt tips och tankar kring utformning har barn från Hertsöskolans årskurs fyra varit ute på plats där den nya lekplatsen ska byggas. Tillsammans med landskapsarkitekter från kommunen har barnen fått prata om och visa vad de tycker att en bra lekplats ska innehålla.

– Nästa steg blir nu att ta fram ett utformningsförslag som sedan kommer visas upp i klasserna som deltagit i dialogen. Vi vill återkoppla till barnen vad kommunen gjort av deras inspel och ge dem ytterligare en chans att se så att det blir en bra och utmanande lekplats för dem, säger landskapsarkitekt Linnea Örtenvik.

Den nya lekområdet ska stå klart under nästa år och ligger nära två skolor. Den anpassas för barn som är 0-12 år.

Tidigare lekplats vid gamla Hertsökolan

Högsta domstolen avslår överprövning: Miljötillstånd för grafitgruva vinner laga kraft

Gruvbolaget Talga får grönt ljus för en grafitgruva i Vittangi, Kiruna kommun. I ett pressmeddelande skriver man att miljötillståndet vinner laga kraft efter att Högsta domstolen beslutat att inte meddela prövningstillstånd.

I ett pressmeddelande uttrycker Talgas koncernchef Martin Phillips en stor glädje.

Vi är ofantligt glada över det framgångsrika slutförandet av miljötillståndsprocessen. Anodprojektet som Talga nu etablerar i norra Sverige är avgörande för Europas energiomställning och strategiska materialförsörjning. Vi ser fram emot att fortsätta arbeta i nära dialog med lokalsamhällena under hela genomförandefasen, för att leverera hållbara, högpresterande anodmaterial för den europeiska batteriindustrin.

Miljötillståndet, som även innefattar tillstånd enligt bestämmelserna för Natura 2000, beviljades först av Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt i april 2023. Beslutet överklagades till Mark- och miljööverdomstolen, som beslutade att inte meddela prövningstillstånd, och sedan till Högsta domstolen som nu meddelat att Mark- och miljödomstolens avgörande står fast. Miljötillståndet vinner laga kraft omedelbart.

Miljötillstånd är det största, enskilda beslutet för en gruvverksamhet och med tillståndet på plats kommer man nu arbeta med att färdigställa kundavtal och finansierings-strukturer, parallellt med att säkra kvarvarande tillstånd som Talga med gott mod inväntar i närtid.

Talga har under de senaste veckorna även fått beviljat bearbetningskoncession från Bergsstaten, liksom blivit utvalda för EU-finansiering för anodfabriken i Luleå, inom ramen för EU:s gröna omställning.

Planprogram för Luleå industripark

På Svartön och Hertsöfältet, det område som kallas Luleå Industripark, planeras det sedan några år tillbaka ny storskalig industri, samtidigt som det pågår befintlig verksamhet i området. Ett flertal parallella processer är i gång hela tiden och behovet av samordning med hjälp av gemensam planering blir allt viktigare.

Med hjälp av ett planprogram som visar hur helheten fungerar kan kommunen vara transparent med berörda aktörer, myndigheter och medborgare om utvecklingen av området. En gemensam vision som anger övergripande utgångspunkter och mål för helheten förenklar kommande planeringsprocesser och bedöms ge stora tidsvinster.

Frida Lindberg är planchef på Luleå kommun och hon förklarar varför ett planprogram nu ska tas fram för Luleå Industripark:

– Vi är i gång med planeringen av Luleå Industripark sedan en tid tillbaka och vi ser nu ett behov av att titta på området som en helhet, genom ett planprogram. Området är enormt stort och hur de olika industriaktörernas flöden kan samordnas är avgörande för att lyckas. Luleå hamn är av riksintresse och dess möjlighet till hög kapacitet och långsiktig utveckling hänger ihop med helheten i området. Dessutom kan vi i och med ett planprogram analysera och bedöma hur utvecklingen på Luleå Industripark påverkar resten av vår stad och våra gemensamma transportsystem.

Planprogrammet för Luleå Industripark ska omfatta följande områden:

Järnväg – Genom att peka ut och skapa förutsättningar för ett driftsäkert järnvägssystem med tillräcklig kapacitet tillgodoses riksintresset Luleå Hamn och kopplingen mellan hav och land stärks.

Vägnät – Vägnätet är ett komplement till järnvägen samtidigt som det möjliggör för hållbara personresor med hjälp av kollektivtrafik. För att kunna möjliggöra transporter till och från Industriparken för såväl arbetskraft som transport av gods på väg och järnväg krävs en samplanering och utveckling av vägnätet i området.

Tung trafik – Luleå industriparks tillgänglighet för godstrafik kan förbättras avsevärt med utvecklingen av en Norrled. Norrleden bidrar till ökad tillgänglighet till riksintresset Luleå hamn och flyttar tung trafik och farligt gods från att transporteras genom Luleå tätort. En förutsättning för att Norrleden ska kunna nyttjas i sin fulla potential är att det finns en öst-västlig koppling som medger transporter från Svartön via Gräsörsbron och Gräsörvägen. Norrleden har även potential att sörja för transporterna till och från Hertsöfältets kommande verksamheter.

Ledningar – Den tekniska försörjningen har en grundläggande betydelse för Luleå industriparks potential och möjlighet till utveckling. Ledningsstråk för tekniskt vatten och kraftledningar behöver pekas ut i ett planprogram för att säkra åtkomst för alla aktörer.

Naturmiljö – Trots att Svartön redan idag till stor del är ett industriområde finns naturmiljöer och arter att ta hänsyn till. Dessa miljöer bidrar till den övergripande gröna strukturen och viktiga ekosystemtjänster. Hänsyn till dessa grönområden och ekosystemtjänster ska tas under den övergripande utformningen av anläggningar och platser inom Luleå industripark.

LKAB satsar 800 miljoner kronor på ny anläggning i Luleå

Nu meddelar LKAB att företagets styrelse har fattat beslut om att de kommer etablera ett forsknings- och utvecklingscenter samt en demonstrationsanläggning för förädling av fosfor och sällsynta jordartsmetaller i Luleå.

Arbetet beskrivs som företagets pågående omställning och satsning på utvinning av kritiska mineral.

– Detta är en viktig milstolpe för LKAB i vår ambition att bredda vår affär med kritiska mineral, säger Jan Moström, vd och koncernchef LKAB i ett pressmeddelande.

Beräknas vara i drift 2026

Planen är att demonstrationsanläggningen ska vara i drift i slutet av 2026. Dess funktion kommer främst vara att vidareutveckla processen för att använda materialflöden från företagets järnmalmsproduktion i Gällivare.

Målet med anläggningen är att fortsätta kunna producera och förse marknaden med fosfor, som används i mineralgödsel, sällsynta jordartsmetaller för elbilar, vindkraftverk, försvarsindustrin och elektronik, samt rent gips.

Anläggningen kommer även fungera som ett forsknings- och utvecklingscenter, där de vill testa och utforska framtida potentiella källor för förädling av mineral.


Luleås fjärrvärme: Det här händer just nu – och i framtiden

Hur ser framtiden ut för Luleås fjärrvärme?

– Det kommer att handla om att ta vara på restenergier från industrin, precis som i dag. En stor skillnad är att den kommer vara helt fossilfri, vilket vi ser som positivt. Vi ser att vi kommer kunna samarbeta med flera industrier för att ta vara på stora mängder restenergier i form av värmeöverskott som uppstår när heta processer behöver kylas ner.

Det handlar om SSAB:s nya process, men också om helt nya samarbeten som med bland annat LKAB och Uniper. Sedan spelar biobränsle fortfarande en viktig roll för oss. Vi kan inte heller utesluta att det i framtiden kan bli aktuellt att bygga en ny, egen produktionsanläggning för att trygga Luleåbornas fjärrvärme. Vi måste vara öppna för alla scenarion.

Om vi ska vara konkreta; vad sker på fjärrvärme-fronten just nu?

– Vi jobbar för fullt på olika fronter. I vårt eget system sker flera stora projekt under 2024 som syftar till att stärka fjärrvärmenätet och anpassa det för lägre temperaturer, vilket har flera viktiga vinster. Det ger oss inte minst möjligheter att ta vara på ännu mer restenergier i framtiden, från fler industrier och nya källor. En sådant projekt sker på Bergnäset, där arbetsinsatsen handlar om att bygga bort flaskhalsar för att bibehålla och stärka vår leveranssäkerhet, även med lägre vattentemperaturer i fjärrvärmenätet. Du som kund ska alltid ha samma trygga värme.

Vad gör ni mer just nu?

– Vi kommer att bygga ut nätet i nya områden, så att ännu fler Luleåbor kan få fjärrvärme. Det planeras bland annat i nya och expansiva områden som Kronan och kommande Hertsöheden, men också de nya industriområdena på Hertsöfältet och Svartön. Vi gör också förtätningar på centrumhalvön. Annars sker en stor förändring just nu hemma hos många kunder, där vi erbjuder allt smartare centraler med ny teknik som kan ge effektivare uppvärmning och reglering i varje hem. Det har stor betydelse för hela systemets energieffektivitet, men inte minst för kundens egna kostnader och värmebesparingar.


Miljardstöd till SSAB:s satsning på fossilfritt stål

EU-kommissionen har gett grönt ljus för svenskt statsstöd till stålbolaget SSAB.

Stödet är på runt 1,5 miljarder kronor och ska bidra till det statliga bolagets satsning på grönt stål.

Kommissionen skriver att SSAB:s satsning ligger i linje med EU:s klimatmål om klimatneutralitet till 2050, men att stödet inte är så pass stort att det riskerar att störa konkurrensen.

Sponge iron in the form of HBI (Hot Briquetted Iron) from HYBRIT in Luleå, Sweden

SSAB:s styrelse fattade i april beslut om att bygga ett nytt fossilfritt stålverk i Luleå. Investeringskostnaderna beräknas till 4,5 miljarder euro, drygt 52 miljarder svenska kronor, och det nya stålverket beräknas ha en kapacitet på 2,5 miljoner ton årligen.

Det nya stålverket väntas vara i bruk i slutet av 2028 och nå full kapacitet ett år senare.

Klart: Talga får tillstånd för gruvbrytning

Talga har fått nobben av Kiruna kommun för att göra verklighet av grafitgruvan i Kiruna. I torsdags fick gruvbolaget dock ett beslut med sig – nämligen ensamrätt till brytning i området.

Beskedet ger alltså Talga ensamrätt att bryta grafitfyndigheten som heter Nunasvaara Södra K nr 1 utanför Vittangi. Bolaget har sedan tidigare ansökt om miljötillstånd och fick klartecken från Mark- och miljödomstolen 5 april 2023. Beslutet överklagades hela vägen till Högsta domstolen och tillståndet har inte vunnit laga kraft ännu. Kiruna kommun vill inte heller ge bolaget detaljplanen som ska möjliggöra etableringen och frågan har gått till regeringen där beslut inte kommit om planföreläggande. Ett sådant beslut skulle tvinga fram en detaljplaneläggning av gruvområdet.

Myndigheten Bergsstaten själva skriver att en bearbetning av koncessionen innebär en god hushållning av resurser, vilket är ett kriterium när koncession ska ges i enlighet med minerallagen.

– Det här är en grafitfyndighet av hög kvalitet och sökandens tester har visat att den kan bearbetas till material för produktion av litiumjonbatterier. Området bedöms innehålla en stor mineraltillgång. Koncessionen innebär en god hushållning med resurser genom att den möjliggör utvinning av en fyndighet av riksintresse, säger bergmästare Helena Kjellson, på Bergsstatens hemsida …

Duroc Rails etablering i Luleå industripark – sista takplåten på plats

Nu realiserar Duroc Rail och LKAB företagets etablering i Luleå – ett samarbete som ska säkra en långsiktig kapacitet och tillgång på Sveriges mest trafikerade järnväg, med ett bygge som är i full gång och följer plan.

– Med våra nya industrilokaler i Luleå Industripark kan vi säkerställa att vi redan nu anpassar för vår verksamhet och den tillväxt som vi ser framför oss, i linje med de stora industriinvesteringar som nu planeras. Vi bygger en ny anläggning som har 100 procent högre kapacitet än idag, vilket möjliggör för våra kunder att öka sina järnvägstransporter. Det är en verklig investering för framtiden, säger Daniel Eriksson, VD på Duroc Rail.

Under 2024 blev LKAB formellt delägare i Duroc Rail, som har unik kompetens för hjulunderhåll av lok och vagnar. Anläggandet av Duroc Rails nya industrilokaler, som uppförs och ägs av LKAB, är i full gång och i veckan sätts sista takplåten på plats. Med planerad inflyttning under 2025 kan Duroc Rail därmed bli en av de första etableringarna att flytta in i Luleå Industripark.

– Jag blir glad över att se Hertsöfältet fyllas på. Det är imponerande att Duroc Rail på rekordfart kommit i gång med sin nybyggnation, en viktig verksamhet som vi är glada att få fortsätta ha i Luleå, säger Carina Sammeli, Kommunstyrelsens ordförande i Luleå.