LÅ Vibe till Hertsön 27-maj

Här presenteras artister och övriga aktiviteter närmare spelningsdatumet.

– Vi släpper artisterna lite längre fram.

I nuläget söker vi samarbeten med föreningar och företag som vi hoppas vill vara med och sälja mat, hålla aktiviteter och visa upp sig under festivalen, säger Örjan Esensjö som nås på mejlen orjan.esensjo@lulea.se.

Tanken är att det ska vara en huvudakt och två förband och förhoppningen är att kunna presentera ett första namn inom de närmaste veckorna.

Klart – domstol ger tillstånd till grafitgruva utanför Vittangi

Mark- och miljödomstolen ger Talga AB tillstånd att bryta grafit i fyndigheten Nunasvaara södra nära Vittangi i Kiruna kommun. Men ännu är det flera myndighetsbeslut som måste falla på plats innan gruvbrytningen kan starta.

Australienska Talga resources inledde undersökningarna av grafitfyndigheten nära Vittangi för drygt tio år sedan. Nu är det svenska Talga AB som driver projektet och planerna är omfattande.

Grafiten ska levereras till industriparken i Luleå som delvis redan är byggd.

SR Norrbotten


Hertsöborna nyfikna på ”Luleås hetaste bostadsområde”

Hertsön, Luleås största bostadsområde, står inför stora förändringar i kommande år. Därför har kommunen och stadsbyggnadsförvaltningen bjudit in till möten i Hertsöskolans nyinvigda bibliotek den senaste tiden.

Ett 40-tal intresserade, mestadels pensionärer, kom under måndag kväll för att höra mer om alla byggplanerna.

Bland annat informerades om den pågående byggnationen av det nya, omdebatterade badhuset, som hittills håller både tidplan och budget och beräknas stå färdigt 2024.

Projektledare Jan-Henrik Hallebjörk hoppas att den klubbade budgeten på 185 miljoner kronor inte är i farozonen på grund av alla omvärldsfaktorer.

– Det vi ser är att materialkostnaderna ökar men än så länge håller vi budget. Det största orosmolnet är annars att det kan bli en byggstrejk i landet, säger han apropå det nya hotet från Byggnadsförbundet.

Kronanvägen

Den planerade Kronanvägens dragning över Lerbäcken via Kronan till Bensbyvägen belystes också under mötet.

– De som bor närmast vägen på Lerbäcken och Kronanområdet kommer säkert uppleva störningar, så vi planterar träd längs med vägen för att minska buller. Om det visar sig att det blir för mycket buller ändå, får vi vidta andra åtgärder också, säger Mathias Landström, projektansvarig. Samtidigt ska hastighetsbegränsningen längs Kronanvägen ligga på 40 kilometer i timmen.

– Därför kommer det inte bli så mycket tung trafik längs Kronanvägen, säger Landström.

Luleå industripark

Charlotte Reinholdt, sektionschef för stadsplanering, informerade om Luleå industripark, med etableringar som den spanska gödselfabriken Fertiberia och batterianodtillverkaren Talga Resources, och hon utlovade att förvaltningen vill styra merparten av den tunga trafiken via Örnäsrondellen vidare ut mot Svartön till industriparken, men både hon och stadsbyggnadsnämndens ordförande Ulrika Lundberg (V) medger samtidigt att ”lastbilsrallyt” kommer märkas även längs Hertsöleden i byggfasen.

– Därför viktigt att säkerställa att hastigheter hålls, så att det ändå blir en dräglig miljö för alla boende, säger Ulrika Lundberg.

Läs mera …

Hertsön i fokus – samhällsinformation på biblioteket

Vid olika tillfällen framöver ska biblioteket på Hertsön arrangera öppna träffar med samhällsinformation. Dessa träffar hålls för alla som vill veta mer om vad som är på gång på Hertsön och där ges också tillfällen för frågor.

• Den 27 mars finns stadsbyggnadsförvaltningen på biblioteket för att berätta om nya Hertsöskolan, Luleå industripark och det nya bostadsområdet Hertsöheden.

• Den 3 april är temat Hertsö badhus, Kronanvägen Luleå industripark och det nya bostadsområdet Hertsöheden.

– Det är en spännande utveckling på och runt Hertsön med de pågående och kommande projekten. Jag hoppas många kommer och tar del av informationen och att vi får chans att svara på frågor och höra synpunkter på våra projekt, säger Ulrika Lundberg, ordförande för stadsbyggnadsnämnden.
Förutom Ulrika Lundberg ska ett brett startfält från just Stadsbyggnadsförvaltningen delta på Hertsö biblioteks måndagsträffar.

Uppställningen för dessa informationsträffar är:

Måndag 27 mars 18.00 – 19.30
Hertsön i fokus
• Göran Sackari och Jonas Nilsson, Stadsbyggnadsförvaltningen, finns på plats för att prata om nya Hertsöskolan. Charlotte Reinholdt berättar om Luleå industripark och det nya bostadsområdet Hertsöheden. Även Stadsbyggnadschef Helén Wiklund Wårell deltar på plats.

Måndag 3 april 18.00 – 19.30
Hertsön i fokus
• Jan-Henrik Hallebjörk och Mattias Landström, Stadsbyggnadsförvaltningen finns på plats för att prata om Hertsö badhus och Kronanvägen. Charlotte Reinholdt berättar om Luleå industripark och Mia Ozoh om det nya bostadsområdet Hertsöheden. Även stadsbyggnadsnämndens ordförande Ulrika Lundberg finns på plats denna kväll.

biblioteket kommer det dessutom att finnas samhällsinformation på anslagstavla och med tryckt material. Informationen uppdateras fortlöpande och kan bli en bra kanal för den som vill se ritningar, bilder, visioner och läsa om det som sker i närområdet.

Evenemangskalendern

Nya skyltar och symboler i Lulebos miljörum

Branschorganisationen Avfall Sverige har, tillsammans med andra parter som Förpacknings- och tidningsinsamlingen, tagit fram ett nytt skyltsystem som ska kunna användas över hela Norden. Tidigare har det inte funnits något gemensamt skyltsystem för avfall i Sverige, än mindre i Norden. Det har varit ett problem, eftersom olika system och symboler på olika platser gör det svårare att sortera rätt.

Det nya skyltsystemet har tydliga symboler, enhetliga namn för olika avfallsslag och vägledande färger. Blått signalerar tidningar och returpapper, lila signalerar plastförpackningar och grått betyder metallförpackningar.

Skyltsystemets symboler kommer att användas både på förpackningar och produkter som konsumenten köper i butiker och på skyltar och vid fastighetsnära insamling (på skyltar, kärl och hyllor i miljörum) samt på återvinningsstationer och -centraler. Det ska bli enklare att sortera rätt och detta ska bidra till att en ökad mängd avfall sorteras till återvinning, i hela Sverige och i Norden.
I samband med att vi anpassar våra skyltar och dekaler till det nya nordiska skyltsystemet så måste vi göra några förändringar.

Den största förändringen blir att vi måste byta namn på det vi idag kallar Brännbart till Restavfall.
Brännbart är i det nya systemet benämnd Restavfall.

Detta medför i sin tur att den avfallstyp vi idag kallar Restavfall till exempel glas, porslin, keramik måste vi antingen byta namn på eller sluta att hämta.


 Nya regler för äggskalssortering i Luleå  

Nu sätts spaden i backen för bygget av Kronanvägen.

De boende har informerats via brevutskick och det har även gått ut ett pressmeddelande med mer detaljer kring byggstart och genomförande.

Inledningen blir att fälla en del träd, vilket startas med inom kort. Det stora gatuarbetet drar sedan igång under våren i det treåriga projektet.

I samband med uppstartsarbetet kommer ett körfält längs Skiljevägen att vara avstängt i etapper av cirka 20 till 25 meter under en kortare period.

De boende har hela tiden hävdat osäker skolväg i ett barntätt område, buller och en dramatiskt ökande trafik, med cirka 4300 fordon per dygn i genomfartstrafik, som huvudargument för protesterna. Men också att hela projektet ”förvandlats” från stadsgata till en trafikled.

Den politiska enigheten för att dragningen ska gå via Värnpliktsgatan har dock varit total genom hela processen som nu går vidare med att bygget startas upp.

– Exakt vilken månad under våren kan jag inte säga.
Entreprenören styr detta så vi börjar med att ta ner en del träd, det kan vi göra i egen regi, säger Mattias Landström.

Norr media

 

Planerat boendemöte

Möte med Lulebo – för och med hyresgäster på alla Lulebo-adresser på Hertsön utom årgångshuset på Hertsötorget

Tid: 2023-04-26 kl 17.00
Plats: nya mötesplatsen på Domherregränd 5 (gamla Servus-butiken) på Hertsön

Inbjudan kommer via e-post
I god tid inför varje möte skickar Lulebo ut en inbjudan via e-post med information om dag och tid för boendemöte i ditt område. Några dagar innan mötet påminner vi via SMS.

Logga gärna in på Mina sidor Lulebos hemsida för att kontrollera att du har registrerat rätt e-postadress och mobiltelefonnummer så missar du ingen information från oss.

Observera att informationen är preliminär och att ändringar kan komma att ske.

Mötesanteckningar publiceras efter genomfört boendemöte
Några dagar efter ett genomfört boendemöte kan du ladda ner en pdf med information från möte

Alla planerade och genomförda boendemöten 2023

Ny mötesplats på Hertsön under våren 2023

Lulebo arbetar för att skapa fler välkomnande mötesplatser för alla som bor och verkar på Hertsön. Under våren 2023 öppnas lokalen på Domherregränd 5 upp för möten, kreativitet och social gemenskap!

Målet är att skapa en inkluderande plats där alla känner sig välkomna och där alla vill vara med och bidra till verksamheten. Lokalen kan fungera för föreningsverksamhet, öppna events, möten och dialoger för såväl barn och unga som vuxna och äldre Hertsöbor. Även samtal och aktiviteter som handlar om framtidens Hertsön och andra samhälls- och näringslivsfrågor kan rymmas här.

Under våren håller Lulebo dialoger med olika tänkbara samverkanspartners och finansiärer samt, såklart, med Hertsöborna. Mer information om datum och tidpunkter för detta publiceras inom kort.

Vad ska hända här? Dialogcafé 9:e februari
Kontakta oss
Har du frågor om den nya mötesplatsen eller förslag på aktörer, verksamhet och aktiviteter som skulle fungera för lokalen och för Hertsöborna?

hertsopiloten@lulebo.se

Dialogkafé 9 feb, 2023, Summering

En sammanfattning från det som kom fram under dialogkaféet den 9:e februari!
Ni kan läsa sammanställd information för själva lokalen på sida 9-13.

Temat var Social hållbarhet och stadsdelsutveckling i samverkan med lokala aktörer.

Satsningen är kopplad till Lulebos utvecklingsarbete inom social hållbarhet och stadsdelsutveckling, där stärkt samverkan på platsen är nyckelordet. Hertsön är först ut och utvecklingsarbetet går därför under namnet ”Herstöpiloten”.


Isbrytarna byggs för metanol

Sveriges nya isbrytare ska förberedas för metanoldrift. De blir därmed världens potentiellt första isbrytare att köras på metanol. Nu går utvecklingsprocessen vidare till nästa fas.

Beslutet att bygga minst två nya svenska isbrytare togs i slutet av förra året. Det första fartyget är planerat för leverans 2026 och nästa ungefär ett år senare. Nu pågår en upphandling hos Sjöfartsverket om vilket varv som ska bygga dem. Enligt myndigheten siktar man på att lägga en beställning på två fartyg i september i år och börja förbereda för byggstart direkt.

Designen av de nya svenska isbrytarna – modell Aker ARC 130 S – har gjorts av finska Aker Arctic Technology i nära samarbete med Sjöfartsverket. Det var i november 2020 som Aker Arctic fick i uppdrag av Sjöfartsverket och finska Trafikledsverket att designa nästa generations isbrytare. Designkriterierna var bland annat att de ska kunna bryta en bredare ränna än de befintliga, vara billiga i drift och underhåll samt klara en övergång till fossilfritt bränsle senast 2030.

Metanol mest lämpligt

Aker Arctic Technology har i en studie jämfört olika framtida bränslen för isbrytare.

– Utifrån vår forskning kom vi fram till att metanol är det mest lämpliga bränslet ur ett tekniskt perspektiv, och ger den längsta autonomitiden vilket är avgörande vid isbrytning, säger Tuomas Romu, chefsdesigner hos Aker Arctic Technology i ett pressmeddelande.

Enligt Aker Arctic blir de svenska isbrytarna de första i världen som byggs redo för metanoldrift, och potentiellt blir de världens första isbrytare som körs på metanol.

– Planen nu är att bygga isbrytarna för fossilfri förnybar dieselolja (HVO) inledningsvis och att de är redo för metanol så fort tekniken har mognat och tillgången på bränsle är säkrad, säger Dan Broström, projektledare på Sjöfartsverket, i pressmeddelandet.

Man påpekar dock att tekniken utvecklas snabbt, varför det kan bli aktuellt att bygga för biometanol direkt.

70 procent lägre utsläpp än Atle

Enligt Maximilian Vocke, projektledare på Aker Arctic Technology, var målet att designa ett fartyg med 70 procent lägre utsläpp än isbrytarna i Atle-klassen.

– Enligt våra beräknade livscykelkostnader (LCC) och livscykelbedömning (LCA) så överträffar vi det målet med god marginal, säger han i pressmeddelandet.