Norrbotniabanan närmar sig Luleå

Norrbotniabanan, den nya järnvägen mellan Umeå och Luleå, är hett efterlängtad. Inte minst med tanke på den stora samhällsomställning som norra Sverige och Luleå befinner sig i. Trafikverket har nu startat planeringsarbetet för sträckan mellan Skellefteå och Luleå. i dag fick kommunstyrelsens arbetsutskott information om projektet.

För ett växande näringsliv och en växande befolkning är Norrbotniabanan avgörande. Industrins fossilfria omställning innebär att behovet av effektiva transportlösningar ökar. Norrbotniabanan kommer också betyda mycket för oss som bor och verkar här uppe. Avstånden krymper när restiderna halveras. Det blir enklare att pendla till jobb och studier. Resorna och transporterna blir säkrare, snabbare och mer miljövänliga.

– Vi är i en superspännande tid just nu. Vi har aldrig varit närmare en färdig kustnära järnväg i Luleå än nu, säger Lena Ramström, infrastrukturstrateg på Luleå kommun.

Det är Trafikverket som utreder, planerar och bygger Norrbotniabanan. Det är också Trafikverket som fattar beslut om hur järnvägen ska dras. Kommunen är en av flera viktiga samrådsparter som deltar i analysen och bedömningen inför beslutet.

En nyckelfråga i den pågående planeringen är hur järnvägen in till Luleå centrum ska dras.

Tidigare utredningar har visat på två möjliga infarter. En västlig via Karlsvik och Notviken, och en östlig som går via flygplatsen. Trafikverket utreder nu möjligheten för en öppningsbar bro mellan Hamnholmen och Svartön vilket är en förutsättning för det östliga alternativet. Under hösten har bland annat en fartygssimulering i den östra korridoren genomförts tillsammans med Sjöfartsverket.

Östra dragningen viktig för hela regionen
Luleå kommun har varit tydlig med att man förespråkar den östra dragningen via flygplatsen.

– Vi är förhoppningsfulla att man nu hittar en lösning som tillgodoser både järnvägstrafikens och sjöfartens behov. Norrbotniabanan i en östlig dragning ingår i vår framtidsbild av Luleå och den är också väldigt viktig för hela regionen, förklarar Lena Ramström.

– Det östra alternativet ger möjlighet till en genomgående trafiklösning utan att tappa tid på att vända inne på Luleå järnvägsstation. Med en östlig dragning får vi också en tågstation vid Luleå Airport som kommer att ge helt andra förutsättningar för resande i hela regionen.

Norrbotniabanan har en nyckelroll
Norrbotniabanan är avgörande för samhällsutvecklingen, för näringslivets konkurrenskraft och också en förutsättning för att industrins omställning ska lyckas. Lena Ramström:

– De stora industrietableringarna i regionen händer här och nu. Vi kommer behöva både små och större förändringar i transportinfrastrukturen för att upprätthålla god kapacitet och hållbarhet i systemet. Norrbotniabanan har en nyckelroll i detta och därför är det viktigt att arbetet med järnvägen påskyndas.


Dagordning Hertsöns Områdesgrupp 2022-12-20


Tid och Plats: 10.00 – 12.00 på LSK:s kansli
§72 Mötets öppnande
§73 Godkännande av dagordning
§74 Val av sekreterare
§75 Godkännande av föregående protokoll
§76 Uppföljning vad händer på Hertsön
§77 Hertsö Nätverk, rapporter från medlemsföreningar
§78 Nästa möte, januari 2023
§79 Mötets avslutning

OBS! Fika finns från 09.30

Huvudförhandling för Talgas gruvbrytning inleds den 31 januari

Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt har nyligen kungjort datum och plats för huvudförhandling avseende Talgas ansökan om miljötillstånd för gruvverksamhet vid Nunasvaara södra utanför Vittangi. Tillståndsansökan gäller brytning av i genomsnitt 100 000 ton grafitmalm per år under 25 år. Detta kommer i sin tur kunna tillgodose batterianoder till drygt 200 000 elbilar per år. Förhandlingen kommer ske i Luleå under fyra veckor med start tisdagen den 31 januari 2023. Efter huvudförhandlingen kommer domstolen att avgöra målet.

Huvudförhandling för Talgas gruvbrytning inleds den 31 januari
Grafitmalmen vid Vittangi är enligt branschstandarden JORC världens mest högkvalitativa grafitfyndighet och Talga har under 10 års tid arbetat fram affärscaset för en kommersiell brytning. Det huvudsakliga användningsområdet för grafiten är i batterianoder till elfordon –ett naturligt alternativ till den olje- och kolbaserade syntetiska grafit som används i dagens batterier och som har ett mångdubbelt högre klimatavtryck.

Talga planerar även för en egen anodfabrik i Luleå som ska förse den europeiska bilmarknaden med batterianoder. Grafit är det enskilt mest förekommande materialet i battericeller och utgör ofta ca 40–50% av det aktiva materialet i ett batteri. Projektet, inklusive gruva och anodfabrik, förväntas ge över 150 arbetstillfällen och minska klimatutsläppen från batteritillverkning med miljontals ton koldioxidekvivalenter.

Talga

Vätgasreducerat järn har överlägsna egenskaper

Ny forskning inom HYBRIT-projektet, som drivs av SSAB, LKAB och Vattenfall, visar på överlägsna egenskaper och kvalitet hos järnsvamp som direktreducerats med vätgas (H-DRI), tillverkad med HYBRIT-teknik. Testresultaten visar att direktreduktion med vätgas ger en klart bättre produkt som är lätt att hantera, transportera och lagra, förutom att processen praktiskt taget eliminerar CO2-utsläpp i reduktionssteget.


Nya testresultat från HYBRIT-pilotanläggningen och FoU-labbet visar att järn som direktreducerats med vätgas (DRI) resulterar i en produkt med avsevärt bättre egenskaper och kvalitet.

Den vätgasreducerade järnprodukten, fri från kol, som producerats med HYBRIT-teknik i pilotanläggningen är högmetalliserad, har överlägsna mekaniska egenskaper och står väl emot kvalitetsförsämringar över tid, jämfört med järn där fossil gas såsom naturgas använts för att reducera järnmalmen.

Hybrit Development AB har lämnat in patentansökningar som beskriver uppfinningarna till det europeiska patentverket.
Läs mera

Östra länken

2023-2024 handlar det främst om Svartöstaden och Hertsön
Under den del av projektet som kallas etapp 1, del 2 som rör sig vid Svartöstaden närmar vi oss de områden där människor bor. Dessutom kommer en pumpstation att återbrukas och flyttas från Tuna strand till Hertsön, där den planeras att driftsättas år 2025. Projektering av etapp 2 kommer att genomföras vilket innebär förberedande arbete som geoteknik och miljöprovtagningar för sträckan som rör sig från Örnäset till Hertsön.

Till största del påverkas inte allmänheten, förutom vid Avaviksvägen på Hertsön då vi startar upp jobbet november 2022. Här handlar det om att lägga ner nya vatten- och avloppsledningar för kommande exploatering av Hertsöheden och Luleå Industripark. Förutom en begränsad framkomlighet kommer ridvägarna vid Hertsö ridhus att påverkas. Vi är tacksamma för det fina samarbete som inletts med Hertsö ridhus, och har fokus på att verksamheten ska kunna fortlöpa så gott som möjligt.

Ny gång- och cykelväg på Avaviksvägen Hertsön

Stadsbyggnadsnämndens arbetsutskott föreslås bevilja igångsättningstillstånd för gång- och cykelväg längs Avaviksvägen längst ut på bostadsområdet Hertsön.

Arbetet sker i samband med LUMIREs arbete med Östra länken och planeras till våren 2023. I ett senare skede planeras en förlängning av gång- och cykelvägen längs Hertsövägen samt efter Gräsörvägen inne på Hertsöfältet.

Områdesgruppens oktobermöte

Områdesgruppens möte 2022-10-24

Bilaga
Överenskommelse om Mötesplats monter, Hertsö galleria
Luleå kommun hiar under många år skött hanteringen av Mötesplats monter som finns i Hertsö galleria. Den har fungerat som en informations och mötesplats för icke komersiella verksamheter i samverkan mellan olika aktörer …

Samråd gällande SSABs omställning i Luleå

SSAB planerar att ställa om den nuvarande stålproduktionen i Luleå, från masugn och koksverk till ett nytt integrerat elektrostålverk med ljusbågsugn, valsverk och vidareförädling. Denna teknik- och industriomställning är ett avgörande steg i omställningen till fossilfri stålproduktion.

Samrådsutställning
Information om samrådet och den planerade omställningen av verksamheten finns att ta del av i en utställning på Vetenskapens hus i Luleå mellan den 18 november 2022 och den 31 januari 2023. Utställningen är öppen när Vetenskapens hus är publikt tillgängligt, och i regel bemannad av representanter från SSAB på måndagar kl 15-17.

Samrådsmöte
Som en del av samrådet inbjuds allmänheten och särskilt berörda att delta i ett samrådsmöte den 17 januari 2023 kl 18-20 på Vetenskapens hus i Luleå. Samrådsmötet kommer ske i form av öppet hus, med en inledande presentation kl 18. SSAB finns på plats för att ge en allmän presentation av den planerade omställningen, svara på frågor, ta emot synpunkter och informera. Alla som vill är välkomna att delta vid mötet och ingen föranmälan krävs.

SSAB – omställning i Luleå

Nya skisser på framtida Hertsöskolan

Idag presenterades nya skisser på hur framtida Hertsöskolan kan komma att bli. I förslaget från Luleå kommun föreslogs bland annat en ny totalyta för skolan och tillhörande fastigheter samt nya mått för sporthallen.

Luleå kommun och Stadsbyggnadsförvaltningen presenterade under onsdagen nya förslag till barn- och utbildningsnämnden samt kultur-och fritidsnämnden om nya Hertsöskolan. I förslagen föreslår Stadsbyggnadsförvaltningen att Hertsöskolan inklusive tillhörande sporthall, fritidsgård och bibliotek ska byggas med en totalyta av cirka 11 600 m2.

Därtill att nya sporthallen ska utökas och nästan fördubblas i golvyta jämfört med nuvarande och tidigare sporthall.

Vårt Luleå

 

Nu finns en digital kontaktväg till Elevhälsan

Från och med den 7 november går det att kontakta skolsköterskor och skolkuratorer via e-tjänsten Digital kontakt — elevhälsa för elever från årskurs 4. Det är en tjänst som eleverna kan använda dygnet runt, och personalen svarar dem inom 24 timmar på deras ordinarie arbetstid mellan 8 och 17 under helgfria vardagar.

Elevhälsan har i uppdrag att arbeta hälsofrämjande och förebyggande samt vara en resurs i skolans hälsofrämjande utveckling. En god hälsa underlättar också lärandet för eleverna. Skolsköterskor och kuratorer finns i dagsläget tillgängliga för fysiska möten på skolorna. Syftet med e-tjänsten är att öka tillgängligheten till elevhälsan.

Den digitala kontaktvägen gör att en första kontakt nu även kan tas av eleven via en digital e–tjänst. Eleven kan enkelt klicka på en länk eller scanna en QR-kod för att komma in på tjänsten.

Länk till e-tjänsten Digital Kontakt — elevhälsa: https://sjalvservice.lulea.se/elevhalsan