”Superdepartement” ska stötta norra Sverige

Den gröna omställningen i norr är en enorm möjlighet för Sverige, menar regeringen. Därför ska ett nytt ”superdepartement” inrättas för att skynda på omställningen. Det framgår av en debattartikel från regeringen. I artikeln beskrivs norra Sverige som ”en tillväxtmotor som leder den gröna omställningen, skapar jobb och välfärd”.

Debattartikeln publicerades i Dagens Industri och på regeringens hemsida på onsdagen, dagen innan regeringen välkomnade EU-kommissionen i Kiruna. EU-besöket beskrivs som startskottet för den nya strategin.

”Norra Sverige visar inte enbart vägen för Sverige vad gäller konkurrenskraft och klimatarbete, det är en förebild för hela EU att ta efter”, heter det i artikeln.

Det nya ”superdepartementet” ska koppla samman näringsliv, klimat och energi. Några arbetsområden som nämns är:

Energi. Elsystemet ska utvecklas, elproduktionen behöver öka i norr men framför allt ska södra Sveriges beroende av energi från norr minska.

Gruvor. En utredning ska tillsättas som syftar till att förenkla och förtydliga tillståndsprocesser för att starta gruvor.

Kompetensförsörjning. Regeringen avser bland annat att göra det lättare för yrkesverksamma att vidareutbilda sig vid högskolor och universitet.

Samhällsservice. Att utbyggnationen av samhällsservice i form av skolor, vård och omsorg av högsta klass följer befolkningstillväxten beskrivs som avgörande.

Bostad och infrastruktur. Regeringen lyfter fram bostadsbrist som hinder för rekrytering och att vägnät och järnväg behöver förstärkas.

Samverkan. Regeringen kommer att ta ett ”aktivt helhetsgrepp vad gäller samordningen av nyindustraliseringen i norra Sverige för att säkerställa att processer går så snabbt som möjligt och att intressekonflikter löses ut.”

Försvarar Hybrit
Debattartikeln publicerades samtidigt som näringsminister Ebba Busch besökte Luleå och satte ner foten i frågan om Hybrit-satsningen. På senare tid har en rad kritiker av projekt begärt att det ska pausas på grund av de stora mänger energi som kommer att krävas.


Det svenska ordförandeskapet
i Europeiska unionens råd

Dagordning Områdesgruppen 2023-01-24

Tid och Plats: 10.00 – 12.00 på LSK:s kansli
§80 Mötets öppnande
§81 Godkännande av dagordning
§82 Val av sekreterare
§83 Godkännande av föregående protokoll
§84 Information från SSAB – samråd inför framtida projekt (Martin Gidlund)
§85 Information från Kommunen (Daniel Jordansson)
§86 Information från Lulebo (Ulrika Enbom Karlsson)
§87 Hertsö Nätverk, rapporter från medlemsföreningar
§88 Övriga frågor
§89 Nästa möte
§90 Mötets avslutning
OBS! Fika finns från 09.30
Välkomna!
Bengt Augustsson
Ordförande

Mötesprotokoll från förra mötet 20-dec 2022


Välkommen till dialogkafé!

TEMA: Hertsöns nya spännande mötesplats ”Vad ska hända här!?
TID OCH PLATS: 9:e februari, kl. 9-12, Domherregränd 5, Hertsön

Lulebo vill bidra till fler välkomnande mötesplatser på Hertsön!
Lulebo är katalysator i arbetet med att tillskapa en ny välkomnande mötesplats på Hertsön som ska levandegöras tillsammans med Hertsöborna och andra samverkansaktörer.

Nu renoveras och iordningsställs de lokaler som tidigare varit Idérum och Servus. Under våren 2023 ser vi fram emot att öppna upp en ny mötesplats här.

Social hållbarhet och stadsdelsutveckling i samverkan med lokala aktörer
Satsningen är kopplad till Lulebos utvecklingsarbete inom social hållbarhet och stadsdelsutveckling, där stärkt samverkan på platsen är nyckelordet. Hertsön är först ut och utvecklingsarbetet går därför under namnet ”Herstöpiloten” .

Läs inbjudan

VI BJUDER IN;
– befintliga föreningar och nya föreningar som kan vilja etablera sig på Hertsön.
– kommunala verksamheter som verkar på platsen eller med utvecklingsfrågor på Hertsön.
– företag, näringsliv och andra organisationer som har ett engagemang till platsen och vill
samverka kring Hertsön som en attraktiv hållbar stadsdel nu och i framtiden.
Anmälan till dialogcaféet

December 10 år sedan

Från Områdesgruppens möte 4-december 2012
Tiden före covid, stängningen av skola, sporthall och bibliotek …

§ 102 Rulltårtsprojektet torsdag 6 december
Karl Degerman: Aktiviteten i gallerian är kl. 16.30 – 18.00. Devla Tomic´ ordnar med
en affisch som visar att det är Hertsö Områdesgrupp som står för engagemanget.

§ 103 Julmarknaden
Karl Degerman: Jag påminner om att det inte är någon ”loppismarknad” utan enbart
seriös försäljning av produkter.

Luciatåget uppträder kl. 13.00.
Det ordnas hästskjuts som vanligt på torget.

100 godispåsar delas ut till barnen. (Ej till vuxna).
Jultallrik är till försäljning för 75 kr. Förra året var det ca 300 gäster som åt.
Polisen visar upp sin utrustning och pratar om sin verksamhet.
Hertsö Bibliotek har bokrea den här dagen.

Fritidsgården kommer att hålla öppet kl. 10.00 – 15.00.
Det här skulle inte gå att ordna utan sponsorer. Det är 10 sponsorer som stöttar den
här verksamheten.

§ 104 Lussecupen
Gustav Uusihannu: Lussecupen går av stapeln fredag 14 – lördag 15 december. Då är
det full aktivitet i sporthallen. Badhuset kommer också att ha öppet på fredag kväll, så
förhoppningsvis kommer det mycket gäster dit och badar.

§ 105 Jullunch tisdag 18 december
Karl Degerman: Det finns en lista som ni som vill äta jullunch skriver upp er på

Mötesprotokollet 4 december 2012

Gamla servus-butiken blir en ny mötesplats?

Operation upprustning pågår i den gamla Servus-butiken. ”Vi har fått signaler att Hertsön behöver fler mötesplatser och det här kanske kan bli en lösning”, säger Eva Holmberg, marknad- och kommunikationschef på Lulebo.

Fastigheten på Domherregränd kallas internt för ”gamla Servus”. I bostadsområdet Hertsöns bortre domäner fanns tidigare en av Coop Norrbottens matbutiker.

När butiken lagts ned övertogs byggnaden av Luleå kommuns arbetsförvaltning, som drev projektet Idérum där arbetslösa och personer i behov av rehabilitering kunde arbetsträna genom att bland annat arbeta med återbruk.

På senare år har den cirka 500 kvadratmeter stora fastigheten stått tom och övergiven. Ett par kvarlämnade fasadskyltar vittnar om forna tider.

Nu har en renovering startat i kvarteret. Fastighetsägaren Lulebo fick inleda arbetet med att åtgärda en gammal vattenskada.

Lulebos Eva Holmberg är förtegen om framtidsplanerna.

– Jag kan i dag inte svara i detalj vad vi kommer att använda huset till.

Planen är att fastigheten ska bli en mötesplats för föreningslivet på Hertsön. Byggnaderna erbjuder stora möteslokaler, men här finns också ytor för kök och kontor.

Lulebo hoppas att inom de närmaste veckorna kalla till ett möte för intresserade föreningar.

– Vi avser att försöka återvinna material till inredningen, men det här projektet är fortfarande i ett så tidigt skede att det är möjligt för intresserade föreningar att påverka hur lokalerna ska utformas, säger Eva Holmberg.

Projektet uppges ha en budget som sträcker sig tre-fyra år framåt i tiden.

Läs mera …

Hertsön blir Lulebos pilotprojekt

Hertsön är Luleås största bostadsområde sett till befolkningsmängd och Lulebo har sitt största bostadsbestånd på Hertsön, en stadsdel där det också händer en hel del.

Just nu satsas det bland annat på ny skola, sporthall och badhus i centrum och framöver kommer även satsningar på en ny industripark och ett helt nytt bostadsområde i anslutning till det befintliga. Detta gör Hertsön till ett strategiskt viktigt utvecklingsområde både för Luleå kommun och för Lulebo.

Hertsöpiloten – för utveckling av nya tankar och arbetssätt
Lulebo ser Hertsön som en stadsdel med stor potential. Platsens läge i förhållande till stadens centrum såväl som dess absoluta närhet till både naturen och vattnet är faktorer som kan utvecklas och nyttjas mycket mer. Här finns också ett bra utbud av fritidsaktiviteter, ett starkt civilsamhälle, god offentlig service och handel i stadsdelens eget centrum. Det finns även utmaningar, som att Hertsön har något högre ohälsotal och arbetslöshet än genomsnittet i kommunen, något som vi alla behöver hjälpas åt med att hantera.

Och Lulebo har bestämt sig för att vara med i matchen. Tillsammans med andra aktörer med koppling till Hertsön vill vi arbeta för att utveckla Hertsön utifrån de specifika möjligheter och utmaningar som finns i området. Under hösten 2021 påbörjade Lulebo de allra första aktiviteterna inom ett utvecklingsarbete som fått namnet ”Hertsöpiloten” och som handlar om att hitta, testa och utvärdera nya tankar och arbetssätt för stadsdelsutveckling.


Till Lulebos hemsida

Luleå industripark ska etableras som besöksmål

De nya industriella satsningarna i norr lockar till sig stort intresse från andra delar av världen, uppger Robert Eriksson, projektchef för Luleå industripark.

– Vi ser redan att intresset för ”technical visits” ökar markant, och i takt med att de nya industrierna byggs får vi nog vänja oss med att internationella delegationer vallfärdar hit till oss. Vi är på sätt och vis på väg att bli en del av besöksnäringen, säger han.

Som ett första steg genomfördes förra veckan en kickoff med ett 60-tal medarbetare vid Luleå kommun och de kommunala bolagen.

Med naturlig grafit från Vittangi ska klimatsmarta batterianoder produceras i en helt ny fabrik.
Hersön – Svartön
Nu lanseras även en logotyp och en egen hemsida
för Luleå industripark, som finns både i en svensk och en engelsk version.
Planen är vidare att bygga upp ett ”visitors center” för internationella och nationella besök.
Men först ska Luleå industripark etableras ordentligt. Industriparken är det gemensamma namnet på det välkända industriområdet Svartön och det nya industriområdet Hertsöfältet. Områdena förenas av en bro – och av de gröna framtidsplanerna. Ett flertal av satsningarna inom industrirevolutionen ska förläggas hit.

Här ska LKAB bygga upp sin cirkulära storsatsning Reemap, där gruvbolaget av sitt avfall ska producera fluor, fosfor till konstgödsel och sällsynta jordartsmetaller som ska täcka stora delar av Europas behov.

Snart startar bygget av Kronanvägen

Äntligen startar bygget av Kronanvägen, som tidigare var tänkt att starta 2021

De förberedande arbetena med Kronanvägen har pågått under många år. Detaljprojekteringen av Kronanvägen beräknas vara klar efter årsskiftet 2022/2023 och därefter är vi redo för byggstart under våren 2023.

Byggtiden beräknas till cirka tre år.

Delar av det som blir Kronanvägen finns redan men ska byggas om och moderniseras medan andra delar blir helt nya. Nuvarande Kronanvägen förlängs via Värnpliktsgatan och ansluter till Skiljevägen på Lerbäcken.

Kronanvägen blir således en ny stadsgata och en förbindelse mellan Bensbyvägen och Hertsövägen.

Om Kronanvägen

Norrbotniabanan närmar sig Luleå

Norrbotniabanan, den nya järnvägen mellan Umeå och Luleå, är hett efterlängtad. Inte minst med tanke på den stora samhällsomställning som norra Sverige och Luleå befinner sig i. Trafikverket har nu startat planeringsarbetet för sträckan mellan Skellefteå och Luleå. i dag fick kommunstyrelsens arbetsutskott information om projektet.

För ett växande näringsliv och en växande befolkning är Norrbotniabanan avgörande. Industrins fossilfria omställning innebär att behovet av effektiva transportlösningar ökar. Norrbotniabanan kommer också betyda mycket för oss som bor och verkar här uppe. Avstånden krymper när restiderna halveras. Det blir enklare att pendla till jobb och studier. Resorna och transporterna blir säkrare, snabbare och mer miljövänliga.

– Vi är i en superspännande tid just nu. Vi har aldrig varit närmare en färdig kustnära järnväg i Luleå än nu, säger Lena Ramström, infrastrukturstrateg på Luleå kommun.

Det är Trafikverket som utreder, planerar och bygger Norrbotniabanan. Det är också Trafikverket som fattar beslut om hur järnvägen ska dras. Kommunen är en av flera viktiga samrådsparter som deltar i analysen och bedömningen inför beslutet.

En nyckelfråga i den pågående planeringen är hur järnvägen in till Luleå centrum ska dras.

Tidigare utredningar har visat på två möjliga infarter. En västlig via Karlsvik och Notviken, och en östlig som går via flygplatsen. Trafikverket utreder nu möjligheten för en öppningsbar bro mellan Hamnholmen och Svartön vilket är en förutsättning för det östliga alternativet. Under hösten har bland annat en fartygssimulering i den östra korridoren genomförts tillsammans med Sjöfartsverket.

Östra dragningen viktig för hela regionen
Luleå kommun har varit tydlig med att man förespråkar den östra dragningen via flygplatsen.

– Vi är förhoppningsfulla att man nu hittar en lösning som tillgodoser både järnvägstrafikens och sjöfartens behov. Norrbotniabanan i en östlig dragning ingår i vår framtidsbild av Luleå och den är också väldigt viktig för hela regionen, förklarar Lena Ramström.

– Det östra alternativet ger möjlighet till en genomgående trafiklösning utan att tappa tid på att vända inne på Luleå järnvägsstation. Med en östlig dragning får vi också en tågstation vid Luleå Airport som kommer att ge helt andra förutsättningar för resande i hela regionen.

Norrbotniabanan har en nyckelroll
Norrbotniabanan är avgörande för samhällsutvecklingen, för näringslivets konkurrenskraft och också en förutsättning för att industrins omställning ska lyckas. Lena Ramström:

– De stora industrietableringarna i regionen händer här och nu. Vi kommer behöva både små och större förändringar i transportinfrastrukturen för att upprätthålla god kapacitet och hållbarhet i systemet. Norrbotniabanan har en nyckelroll i detta och därför är det viktigt att arbetet med järnvägen påskyndas.


Dagordning Hertsöns Områdesgrupp 2022-12-20


Tid och Plats: 10.00 – 12.00 på LSK:s kansli
§72 Mötets öppnande
§73 Godkännande av dagordning
§74 Val av sekreterare
§75 Godkännande av föregående protokoll
§76 Uppföljning vad händer på Hertsön
§77 Hertsö Nätverk, rapporter från medlemsföreningar
§78 Nästa möte, januari 2023
§79 Mötets avslutning

OBS! Fika finns från 09.30